Förstå och förutse hästens beteende och reaktioner

För att kunna hantera, utbilda oh arbeta med hästen krävs att man skapar kontakt, ett samspel, där hästen och människan har ett gemensamt språk och försår varandras beteende.
Även för den som har lång träning och erfarenhet händer det at hästen inte reagerar som man har tänkt sig. Då gäller det att ögonblickligenförstå orsaken. När man, i stället för att tycka att hästen är dum, ödmjukt fråga sig : Vad gjorde jag för fel? har man kommit en bra bit på väg mot horsemanship.

Tänkbara orsaker till varför hästen reagerar oväntat:
* Den förstår inte
* Den är rädd
* Den kan inte, orkar inte
* Den har ont
* Den är bortskämd, ovillig

När jag i samma sekund som någonting händer förstår orsaken måste jag samtidigt räkna ut vad jag ska vidta för åtgärd. Dessutom måste jag avgöra hur kraftig åtgärden ska vara och vidta den i rätt ögonblick. Om jag gör rätt kommer det att fungera. Gör jag fel förstärker jag bara hästens motvilja att rätta sig efter tillsägelsen. Jag skapar ett nytt problem i stället för lösa ett redan existerande. Att bestraffa en häst som inte förstår eller är rädd är ett sådant exempel.

Att lära sig "läsa hästar" är kärnan i all hästhantering. Varje situation är ny. Något facit finns inte. För hästmänniskor är just detta utmaningen i och stimulansen med hästhantering - tillfredställelsen att få hästen att förstå, att själv förstå hästen och i förväg räkna ut hur den kommer att reagera.

"! Den kände barnläkaren var en intresserad ryttare. Inför julen var ridhuset julpyntat och fint; i ett av hörnen stod den ljusklädda granen. Vid dagens ridlektion för den gamle ridläraren var det första gången som barnläkarens häst såg den nya julsmyckningen. Den skyggade vid julgranshörnet, men hårdhänt och bestämt försökte läkaren få hästen att följa spåret. Andra varvet kom ridspöt fram. Ridläraren kallade ryttaren till sig och frågade varför han slog hästen. "Den är ju dum och vill inte gå ut i hörnet", blev svaret. Ridläraren var tyst ett tag, funderade och sa sedan : "Om det kommer ett barn till din läkarmottagning och är orolig och ängslig, är det rätt att ge barnet en örfil då?" !"



Kommentarer
Postat av: Matilda

hej bara en fråga. Vad gillar du bäst? KL eller JW?

Kram kram

2011-01-31 @ 10:07:51
URL: http://teampf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0